Vedat miner de Mutiloa - Mutiloa

El paisaje de la extracción del hierro

La tradició minera de Mutiloa està present en aquest paisatge cultural de gran riquesa natural. El ferro extret a Ollargain i Peatza va alimentar les ferreries guipuscoanes ubicades al costat dels rius Urola i Oria i, segles més tard, els moderns forns de la siderúrgia europea. Aquests llocs ara en calma, tranquils, contrasten amb el treball dur i constant que va tenir lloc allí.

Llocs coneguts com ara Troya, Romanos, etc. han fet pensar en una activitat minera ja en l’època antiga. Tanmateix, no serà fins a l’edat mitjana i la moderna que la documentació es refereixi al ferro de Mutiloa, extret de llocs com ara Peatza, Ollargain, Gezurmuño o Aizpuru, i que aparegui com el principal proveïdor de les actives ferreries de les conques altes de les valls dels rius Urola i Oria.

La industrialització de l’entorn immediat va incrementar la demanda de ferro que alimentava els forns alts de foneries com ara la Fábrica de Hierros San Martín, antecedent directe de la coneguda empresa CAF de Beasain i de la foneria d’Araia a Àlaba.

L’explotació organitzada i sistemàtica va arribar a les acaballes del segle xix. La Compañía Minera de Mutiloa, SA va ser l’empresa que, entre el 1894 i el 1897, es va fer amb les concessions mineres que fins aleshores havien estat a les mans de particulars locals i va aixecar un nou sistema de producció. Així s’entén la construcció de plans inclinats, safarejos de mineral i basses de decantació que —juntament amb l’escola, les cantines i l’oficina— van ocupar i van alterar de manera substancial els vessants del barri d’Ergoena. També va ser aquesta companyia la que va construir el ferrocarril miner Mutiloa–Ormaiztegi, que va suposar la solució definitiva al transport de mineral no tan sols de Mutiloa, sinó també del vedat d’Aizpea a Zerain. El 1927, la companyia va enviar la darrera càrrega de mineral. Als anys 30, la Compañía Minera Aralar, SA, de capital alemany, va interessar-se de manera puntual per la zona minera del Goierri. Més tard, als anys 50, l’emblemàtica empresa de Legazpi, Patricio Echeverría, SA, va extreure’n prou mineral de ferro com per a proveir els seus forns esponja tot just acabats de construir.

El paisatge de Mutiloa va canviar al principi del segle xx de manera dràstica. Es va alterar el curs del riu Troi, es van obrir pedreres i galeries, safarejos de mineral, vies d’arrossegament, basses de decantació i s’hi va construir un ferrocarril miner. Tot això, avui dia encara és fàcilment reconeixible al costat d’una naturalesa envoltant. Una ruta interpretativa ens acosta a aquests paisatges, coneixerem les companyies mineres, els enginyers i els miners que van aixecar aquestes estructures i que s’escarrassaven als filons, descobrirem el funcionament dels dipòsits de mineral i dels safarejos conservats a tocar del mas Mañastegizar i caminarem per l’antic ferrocarril miner.

Localització

Coordenades GPS

Latitud: 43.0220218 | Longitud: -2.2720531999999594

Horaris i preus

Informació disponible a www.mutiloakomeatzaritza.com.

Idiomes

Euskara, Castellano.

Transport públic

Autobus des de la línia Madrid – Irun.
G0022E: Mutiloa – Zerain – Segura.
G001: Zaldibia – Beasain – Segura – Zegama.

Serveis i instal·lacions

RUTA AUTOGUIADA SENYALITZADA I INTERPRETADA
Hi ha restaurants i allotjament propers a la ruta.

  • Audioguies
  • Sala de conferències
  • Biblioteca
  • Botiga
  • Taquilles / consigna
  • Zones de descans
  • Accés adaptat
  • Itinerari adaptat
  • Ascensor
  • Aparcament
  • Aparcament per autocaravanes
  • WC

Més informació

© 2020 Ruta del Ferro als Pirineus - Tots els drets reservats - Avís legal i política de privacitat - Política de cookies